ABC fietsonderdelen

06-08-11
Iedereen die de gemiddelde fietsbrochure aandachtig doorkijkt of specialistische websites afzoekt op zoek naar een fonkelnieuwe fiets,mountainbike of racefiets, stuit doorgaans op een compendium aan ingewikkelde woorden en specialistische termen waar je oren van kunnen gaan toeteren. Het is wel zo belangrijk om je voor het afsluiten van een definitieve koopovereenkomst een beetje te verdiepen in de terminologie, want goede onderdelen en inzicht in de werking van de fiets is essentieel als aanstormend mountainbiker of trimmer. Daarom bij deze een handige begrippenlijst.
Achtervork

De achtervork is het gedeelte van het frame dat loopt vanaf de achteras richting het zadel en de trapas. De achtervork is onderverdeeld in de liggende achtervork (die loopt van de achteras naar de trapas) en staande achtervork (van trapas naar zadel).


Balhoofd

Het balhoofd is een setje lagers waarmee de voorvork in de balhoofdbuis (het stuk van het frame waar de voorvork doorheen loopt) draait.


Bracket

Een bracket is het deel van het frame waar de trapas doorheen loopt.


Cranck


Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en de pedalen.


Derailleur

De derailleur is een essentieel en zeer belangrijk fietsonderdeel, met name als het om het schakelen gaat. Met de derailleur wordt de fietsketting van het ene kettingwiel naar het andere gebracht. Dit schakelen dient altijd gedaan te worden terwijl men trapt.


Cassette

De cassette, die in het Frans bekend staat als de pignon, is de verzamelnaam voor alle kettingwielen van het achterwiel. Het aantal kettingwielen in een gemiddelde cassette is in de loop der jaren gestaag toegenomen. Voor de Tweede Wereldoorlog waren het er maximaal vier, terwijl er vandaag de dag al cassettes met negen of tien kettingwielen in omloop zijn. Smallere kettingen hebben deze groei mogelijk gemaakt.


Full-suspension


Full-suspension is een term die afkomstig is uit de mountainbikewereld en betrekking heeft op de vering die een fiets heeft. Het wil zeggen dat zowel de voor- als achtervork over vering beschikt, ideaal voor veeleisende disciplines als de afdalen en dirtjumpen. Naast full-suspension beschik je als consument ook over de opties rigid (helemaal geen vering) of hard-tail (alleen vering in de voorvork).


Kettingspanner


De kettingspanner is het onderdeel dat ervoor zorgt dat de ketting makkelijk op de juiste spanning kan worden gezet tijdens de montage van het achterwiel. De kettingspanner helpt tevens bij het richten van het achterwiel.


Lefty

Een lefty is een verende voorvork met maar n arm in plaats van de meestal gebruikelijke twee.


Look-pedalen

De waarschijnlijk meest gebruikte pedalen met een kliksysteem, waarvoor speciale schoenen en kliksystemen nodig zijn.


Naafversnelling
Versnellingsysteem die geheel in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Dit maakt de versnelling onderhoudsarm. Het systeem werk met tandwielen, een planeetwielmechanisme. Door het manipuleren van de versteller aan het stuur, die via een bowdenkabel met het mechanisme is verbonden, worden de tandwielen van plaats veranderd en verandert de overbrenging, de versnellingsratio, en dus de versnelling. Er bestaan ook naven die worden bediend door even terug te trappen. Anders dan bij een derailleur verandert bij een naafversnelling de fietsketting niet van plaats. De ketting kan dus altijd in een rechte kettinglijn blijven lopen. Het aantal versnellingen is 2 tot 14.


Pad of Dropout
Dit is het onderdeel aan het uiteinde van de voor of achtervork van een fietsframe waaraan de wielas wordt vastgezet. De wielas wordt bij deze constructie niet geheel omsloten zodat het compleet gemonteerde wiel eenvoudig kan worden uitgenomen en gemonteerd, en waarbij de fietsketting intact kan blijven.Er zijn zowel verticale padden alswel horizontale padden waarbij in het laatste geval het wiel nog enige afstand nar achter of voren worden geschoven tbv de juiste kettingspanning.

Schijfremmen
door het aantrekken van het remhandel worden de remblokjes tegen de velgrand aangedrukt en remt de fiets. Bij zwaardere voertuigen en bij sommige fietsen wordt er een aparte schijf op de naaf gemonteerd waartegen de remblokjes drukken. De schijfrem bij een fiets wordt hydraulisch of mechanisch bediend vanaf het stuur.
Voordeel is een grotere remkracht, minder gevoelig voor vuil, goed doseerbare remkracht. Nadelen: zwaarder dan velrem, je hebt een speciale naaf en vork nodig, het is kwetsbaar voor botsen en stoten, hierdoor kan de schijf krom worden waardoor men niet verder kan fietsen.

Shifter

Een shifter, ook wel vaker versteller genoemd, is het apparaat aan de voorzijde van de fiets (meestal aan het stuur) waarmee de versnellingen bediend kunnen worden. Voor zowel oude als zeer recente systemen komt het schakelen grotendeels op hetzelfde principe neer. Door middel van de versteller wordt de derailleur via een bowdenkabel bediend en kan de ketting van het ene kettingwiel naar het andere kettingwiel worden gebracht. Bij racefietsen met moderne verstellersystemen wordt de derailleur vaak bediend met een tweetal hendels die in de schakelaar van het remsysteem van de racefiets geïntegreerd zijn. Met het complete systeem kan dus zowel geremd als geschakeld worden.


STI

STI is de afkorting van Shimano Total Integration, de methode waarmee onderdelenfabrikant Shimano het remmen en schakelen vernuftig integreert in de rem- en schakelhendel.


Stuurno
k

De stuurnok is de verbinding tussen de voorvork en het fietsstuur.

Terugtraprem
Wanneer vooruit wordt getrapt, drijft een tandje een schroef aan die een koppeling met de as mee laat draaien. Deze koppeling drijft op zijn beurt het naaf- of versnellingshuis aan. Wanneer de trapbeweging wordt omgekeerd, draait de schroef de koppeling in omgekeerde richting, waardoor deze ofwel tussen twee remblokken wordt gedrukt, ofwel tussen twee remschoenen die zich openvouwen tegen het huis.
Ze zijn erg onderhoudsvriendelijk, maar hebben beperkte remkracht. Ook bij langdurig remmen (bv een afdaling) raakt een terugtraprem oververhit.

Toeclips

Een inmiddels relatief verouderd pedalensysteem uit de wielrennerij. Een beugeltje met een leren riempje zorgt ervoor dat de voet niet van het pedaal kan glijden.


Triple

Drie kettingbladen aan de voorkant. Bij ‘recreatieve’ racefietsen en mountainbikes is dit de meest voorkomende situatie.


Twenty-niner

De twenty-niner is een mountainbike waarvan de wielen een diameter hebben van 28 inch, daar waar de wielen op een conventionele mountainbike qua diameter een inch of drie kleiner zijn. Door de buitenband mee te rekenen kom je globaal uit op een diameter van 29 inch. Vandaar dat dit type mountainbike de benaming twenty-niner heeft meegekregen.

Reacties op 'ABC fietsonderdelen'

FFxJcBf5Q zegt:

None

Geplaatst op: 14-07-2015 16:17
Dit bericht is niet OK!
Reken de som uit Geef een nieuwe code